Kepentingan Mempertahankan Unsur Kebudayaan
Perkasa budaya bangsa
Nurul
Husna Mahmud
nurul_husna@hmetro.com.my
Seorang pahlawan mengenakan persalinan serba hitam menumpaskan
sekumpulan samseng lengkap bersenjata hanya menggunakan gerak silat satu gimik
menarik dipertontonkan ketika pembukaan Kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak
Hanafi Kali Ke-20 baru-baru ini.
Malah setiap kali adegan hayunan golok penyerang berjaya
dipatahkan pesilat, sorakan gemuruh pengunjung mahupun peserta kejohanan
memenuhi ruang Dewan Raja Muda Musa, Shah Alam, yang menjadi lokasi rasmi
kejohanan berkenaan.
Bagi 2017, Persatuan Seni Silat Cekak Hanafi Cawangan Negeri
Selangor diberi tanggungjawab menjadi tuan rumah kejohanan peringkat kebangsaan
membabitkan persatuan silat itu.
Penganjuran kali ke-20 membabitkan temasya silat itu menerima
penyertaan 663 peserta dari 27 cawangan seluruh negara bagi peringkat sekolah
dan universiti.
Menurut Penaung merangkap Guru Utama Silat Cekak Hanafi Marwi
Latiff, silat cekak tradisi ini menekankan nilai memperkasakan budaya bangsa
seiring dengan misi pengasasnya Almarhum Ustaz Hanafi Ahmad.
“Saya berpandangan Silat Cekak Hanafi ini antara seni
mempertahankan diri Melayu menitikberatkan hal jati diri bangsa selain
menerapkan nilai murni terutama mengenai semangat perjuangan.
“Meskipun kami pesilat Melayu sedia maklum dengan kebanjiran
seni mempertahankan diri luar yang mempunyai pengikut dalam kalangan muda,
gerak Silat Cekak Hanafi masih relevan.
“Buktinya penganjuran setiap tahun, penyertaan peserta dari
seluruh negara memberangsangkan malah adanya pimpinan muda seperti Nor Azlan
Shah Abdul Gaffor saya percaya silat ini berkembang kepada generasi muda,”
katanya.
Katanya, seni silat ini tidak mempunyai saduran mistik dalam buah
seninya membuatkan ajarannya diterima baik peringkat sekolah mahupun
universiti.
“Dalam pengajaran silat, kami muatkan pengisian seiring dengan
ajaran Islam seperti akidah, adab mahupun akhlak.
“Tiada amalan pelik ataupun mistik diamalkan seperti ilmu kebal,
ghaib dan sebagainya. Malah saya sentiasa ingatkan anak murid mahupun tenaga
pengajar agar menekankan aspek semua kekuatan ataupun kebaikan datang daripada
Allah,” katanya.
Pesilat muda dari Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) Ridwan
Syawal Erizon mengakui sepanjang pembabitannya sejak empat tahun lalu, tiada
gerakan mahupun amalan dalam silat ini menyimpang daripada ajaran Islam.
“Dulu tidak dinafikan pernah juga dengar kata orang kalau ilmu
silat ini penuh dengan unsur mistik mahupun ajaran sesat. Tetapi sejak saya
mengenali silat ini di awal pengajian di KUIS, saya dapati ia tidak mempunyai
unsur bertentangan agama.
“Sebaliknya setiap ajaran mahupun pengisian menekankan mengenai
kebergantungan kepada pencipta dan mengenai tanggungjawab sebagai Muslim baik
menerusi mempersiapkan diri dengan ilmu manfaat iaitu mempertahankan diri untuk
perlindungan,” katanya.
Dalam temasya terbabit Ridwan dilihat sebagai pesilat harapan
apabila muncul sebagai pesilat terbaik tahun lalu.
Katanya dalam kejohanan kali ini dia menyertai dua kategori
iaitu kategori khas berkumpulan dan kategori serangan kaki.
Untuk kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak Hanafi Kali Ke-20,
lapan kategori dipertandingkan iaitu Menangkis Serangan Pisau, Menangkis
Serangan Kaki, Menangkis Serangan Tongkat, Kategori Umum, Persembahan Atas
Papan Sekeping, Adegan Praktikal Berkonsepkan Cegah Jenayah, Senaman Asas
Wajadiri dan Enam Buah Kreatif serta Kategori Khas.
Manakala ketua pasukan Universiti Teknologi Petronas (UTP)
Perak, Shafiq Mohd Nizam tidak menafikan kejohanan ini antara temasya terbesar
wajib disertai pasukannya. Namun begitu debaran tetap ada apabila berdepan
dengan pasukan kuat serta muka baru.
“Kejohanan kali ini, saya bertanding dalam empat kategori dan
tidak dinafikan tanggungawab digalas besar. Jadi sebulan mendekati temasya ini
saya dan pasukan membuat latihan intensif memperkemaskan persembahan
“Walaupun setiap tahun kami akan menyertai pertandingan ini
tetapi pengalaman serta lawan setiap tahun berbeza begitu juga skil dipersembahkan.
Saya dan ahli pasukan memandang serius setiap lawan yang ada.
“Kami berusaha memaparkan persembahan cemerlang dengan harapan
kami dilihat pasukan setanding selain mengharumkan nama IPT,” katanya turut
memaklumkan pasukannya berjaya membawa pulang emas dan enam gangsa.
Menyentuh sokongan keluarga, kata Shafiq hal itu tidak pernah
timbul kerana aktiviti mempertahankan diri ini tidak membebankan jadual
pembelajaran.
“Kelas silat biasanya diadakan di luar waktu pembelajaran.
Setidak-tidaknya terbabit dalam seni persilatan saya dapat menjaga kesihatan
diri dan mental kerana kegiatan luar ini membantu mengurangkan stres,” katanya.
Sementara itu wakil Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kosas,
Syahidah Sarkini, berkata silat membantu membentuk peribadi sihat.
“Saya minat silat kerana ‘buahnya’ cantik selain sesuai dikuasai
wanita. Biarpun gerak langkah lincah, namun masih ada tertib atas faktor seni
silat mempunyai disiplin atau rutin tertentu mesti dipatuhi. Contohnya dalam
pertandingan, pesilat seperti kami dinilai seawal tertib masuk gelanggang
sehinggalah selesai.
“Ini
menunjukkan silat bukanlah aktiviti tiada manfaat sebaliknya sesuai buat anak
muda sekarang mengasuh diri lebih berdisiplin selain sifat rendah diri,”
katanya.
Artikel ini
disiarkan pada : Ahad, 30 April 2017 @ 5:14 AM
https://www.hmetro.com.my/node/225497
11
Unsur Unsur Kebudayaan Untuk Kehidupan
Sponsors
Link
Kebudayaan dalam kehidupan sehari-hari biasa diidentikan dengan
kesenian, walaupun sebenarnya kesenian seperti seni tari, seni musik, seni
sastra, seni rupa, dan lanin-lain adalah merupakan bagian dari kebudayaan itu
sendiri. Kebudayaan secara terus-menerus akan berkembang dengan cara turun
temurun dari generasi ke generasi dan akan hidup sepanjang zaman. Jadi dapat
diartikan bahwa kebudayaan adalah hasil karya, rasa, dan cipta dari masyarakat
yang diwariskan secara turun temurun dari generasi ke generasi.
ads
Kebudayaan hidup beriringan dengan masyarakat sebagai suatu tata
cara dan kebiasaan yang tidak bisa dipisahkan dalam kehidupan, kebudayaan
sangat berguna bagi manusia untuk melindungi diri terhadap alam, mengatur
hubungan yang terjadi antar manusia dan sebagai fasilitas dari segala perasaan
yang dimiliki oleh manusia.
Artikel terkait:
Membahas tentang kebudayaan, ada beberapa unsur dalam kebudayaan
yang harus diketahui, sebagian ahli merumuskan unsur-unsur yang terdapat dalam
kebudayaan daintaranya adalah sebagai berikut.
·
Unsur-unsur kebudayaan
menurut Melville J. Herskovits
Melville J. Herskovits merumuskan bahwa ada 4 unsur pokok dari
kebudayaan, yaitu:
1.
Alat-alat ekonomi
2.
Sistem ekonomi
3.
Keluarga
4.
Kekuasaan politik
·
Unsur-unsur kebudayaan
menurut Bronislaw Malinowski
Bronislaw Malinowski yang merupakan seorang pelopor teori
fungsional dalam antropologi menyebutkan bahwa unsur-unsur kebudayaan yang
pokok terdiri dari:
1.
Sistem norma yang
memungkinkan kerja sama antara para anggota masyarakat didalam upaya menguasai
alam sekelilingnya.
2.
Organisasi ekonomi
3.
Alat-alat atau lembaga
atau petugas pendidikan, yang jika diperhatikan lagi berhubungan karena
keluarga sendiri adalah lembaga pendidikan yang paling utama.
4.
Organisasi kekuatan
Beberapa macam unsur-unsur dari kebudayaan digunakan untuk
kepentingan ilmiah dan analisisnya diklasifikasikan kedalam unsur-unsur
kebudayaan yang pokok besar, hal ini menunjukan bahwa unsur-unsur kebudayaan
bersifat universal, yang artinya unsur kebudayaan dapat dijumpai pada setiap
kebudayaan dimanapun.
Menurut Bronislaw Malinowski dalam rangka kebudayaan sebagai
keseluruhan, tidak terdapat suatu unsur kebudayaan yang tidak mempunyai
kegunaan yang tepat atau cocok. Apabila ada unsur kebudayaan yang kehilangan
fungsinya maka unsur tersebut akan hilang dengan sendirinya. Kebiasan
kebiasaan, dorongan, tanggapan yang didapat dari belajar serta dasar-dasar
organisasi harus diatur dengan sedemikian rupa sehingga memungkinkan pemuasan
kebutuhan pokok-pokok manusia.
·
Unsur-unsur kebudayaan
menurut Kluckhon
Menurut Kluchon dalam karyanya yang berjudul Universal
Categories of Culture menyebutkan ada 7 unsur kebudayaan yang dianggap
sebagai cultural universal, yaitu:
1.
Peralatan dan
perlengkapan hidup manusia, misalnya pakaian, perumahan, alat-alat rumah
tangga, senjata, alat-alat produksi, dan sebagainya.
2.
Mata pencaharian,
yaitu mata pencaharian hidup dan sistem-sistem ekonomi misalnya pertanian,
peternakan, sistem produksi, sistem distribusi dan lain sebagainya.
3.
Sistem kemasyarakatan,
seperti sistem hukum, organisasi, politik, sistem perkawinan dan lain
sebagainya.
4.
Bahasa, mencakup
bahasa baik sscara lisan maupun tulisan.
5.
Kesenian, seperti seni
rupa, seni musik, seni tari, dan lain sebagainya.
6.
Sistem pengetahuan.
7.
Sistem religi atau
sistem kepercayaan.
Sponsors
Link
·
Unsur unsur kebudayaan
menurut Koentaraningrat
Menurut Koentjaraningrat, istilah universal menunjukkan bahwa
unsur-unsur kebudayaan bersifat universal dan dapat ditemukan di dalam
kebudayaan semua bangsa yang tersebar di berbagai penjuru dunia. Ada 7 unsur
dari kebudayaa yaitu
1.
Sistem bahasa
Menurut Koentjaraningrat, unsur bahasa atau sistem perlambangan
manusia secara lisan maupun tertulis untuk berkomunikasi adalah deskripsi
tentang ciri-ciri terpenting dari bahasa yang diucapkan oleh suku bangsa yang
bersangkutan beserta variasivariasi dari bahasa itu. Ciri-ciri menonjol dari
bahasa suku bangsa tersebut dapat diuraikan dengan cara membandingkannya dalam
klasifikasi bahasa-bahasa sedunia pada rumpun, subrumpun, keluarga dan
subkeluarga.
Artikel terkait:
Menurut Koentjaraningrat menentukan batas daerah penyebaran
suatu bahasa tidak mudah karena daerah perbatasan tempat tinggal individu
merupakan tempat yang sangat intensif dalam berinteraksi sehingga proses saling
memengaruhi perkembangan bahasa sering terjadi.
2.
Sistem Pengetahuan
Sistem pengetahuan dalam kultural universal berkaitan dengan
sistem peralatan hidup dan teknologi karena sistem pengetahuan bersifat abstrak
dan berwujud di dalam ide manusia. Sistem pengetahuan sangat luas batasannya
karena mencakup pengetahuan manusia tentang berbagai unsur yang digunakan dalam
kehidupannya.
Masyarakat pedesaan yang hidup dari bertani akan memiliki sistem
kalender pertanian tradisional yang disebut system pranatamangsa yang sejak
dahulu telah digunakan oleh nenek moyang untuk menjalankan aktivitas
pertaniannya. Menurut Marsono, pranatamangsa dalam masyarakat Jawa sudah
digunakan sejak lebih dari 2000 tahun yang lalu. Sistem pranatamangsa digunakan
untuk menentukan kaitan antara tingkat curah hujan dengan kemarau.
Melalui sistem ini para petani akan mengetahui kapan saat mulai
mengolah tanah, saat menanam, dan saat memanen hasil pertaniannya karena semua
aktivitas pertaniannya didasarkan pada siklus peristiwa alam. Sedangkan
Masyarakat daerah pesisir pantai yang bekerja sebagai nelayan menggantungkan
hidupnya dari laut sehingga mereka harus mengetahui kondisi laut untuk
menentukan saat yang baik untuk menangkap ikan di laut. Pengetahuan tentang
kondisi laut tersebut diperoleh melalui tanda-tanda atau letak gugusan bintang
di langit.
Banyak suku bangsa yang tidak dapat bertahan hidup apabila
mereka tidak mengetahui dengan teliti pada musim-musim apa berbagai jenis ikan
pindah ke hulu sungai. Selain itu, manusia tidak dapat membuat alat-alat
apabila tidak mengetahui dengan teliti ciriciri bahan mentah yang mereka pakai
untuk membuat alat-alat tersebut. Tiap kebudayaan selalu mempunyai suatu
himpunan pengetahuan tentang alam, tumbuh-tumbuhan, binatang, benda, dan
manusia yang ada di sekitarnya. Menurut Koentjaraningrat, setiap suku bangsa di
dunia memiliki pengetahuan mengenai, antara lain:
·
alam sekitarnya
·
tumbuhan yang tumbuh
di sekitar daerah tempat tinggalnya
·
binatang yang hidup di
daerah tempat tinggalnya
·
zat-zat, bahan mentah,
dan benda-benda dalam lingkungannya
·
tubuh manusia
·
sifat-sifat dan
tingkah laku manusia
·
ruang dan waktu.
3.
Sistem Kekerabatan dan
Organisasi Sosial
Unsur budaya berupa sistem kekerabatan dan organisasi social
merupakan usaha antropologi untuk memahami bagaimana manusia membentuk
masyarakat melalui berbagai kelompok sosial. Menurut Koentjaraningrat tiap
kelompok masyarakat kehidupannya diatur oleh adat istiadat dan aturan-aturan
mengenai berbagai macam kesatuan di dalam lingkungan di mana dia hidup dan
bergaul dari hari ke hari. Kesatuan sosial yang paling dekat dan dasar adalah
kerabatnya, yaitu keluarga inti yang dekat dan kerabat yang lain. Selanjutnya,
manusia akan digolongkan ke dalam tingkatantingkatan lokalitas geografis untuk
membentuk organisasi social dalam kehidupannya.
Kekerabatan berkaitan dengan pengertian tentang perkawinan dalam
suatu masyarakat karena perkawinan merupakan inti atau dasar pembentukan suatu
komunitas atau organisasi sosial.
4.
Sistem Peralatan Hidup
dan Teknologi
Manusia selalu berusaha untuk mempertahankan hidupnya sehingga
mereka akan selalu membuat peralatan atau benda-benda tersebut. Perhatian awal
para antropolog dalam memahami kebudayaan manusia berdasarkan unsur teknologi
yang dipakai suatu masyarakat berupa benda-benda yang dijadikan sebagai
peralatan hidup dengan bentuk dan teknologi yang masih sederhana. Dengan
demikian, bahasan tentang unsur kebudayaan yang termasuk dalam peralatan hidup
dan teknologi merupakan bahasan kebudayaan fisik.
5.
Sistem Ekonomi/Mata
Pencaharian Hidup
Mata pencaharian atau aktivitas ekonomi suatu masyarakat menjadi
fokus kajian penting etnografi. Penelitian etnografi mengenai sistem mata
pencaharian mengkaji bagaimana cara mata pencaharian suatu kelompok masyarakat
atau sistem perekonomian mereka untuk mencukupi kebutuhan hidupnya. Sistem
ekonomi pada masyarakat tradisional, antara lain:
·
berburu dan meramu
·
beternak
·
bercocok tanam di
ladang
·
menangkap ikan
·
bercocok tanam menetap
dengan sistem irigasi.
Pada saat ini hanya sedikit sistem mata pencaharian atau ekonomi
suatu masyarakat yang berbasiskan pada sektor pertanian. Artinya, pengelolaan
sumber daya alam secara langsung untuk memenuhi kebutuhan hidup manusia dalam
sektor pertanian hanya bisa ditemukan di daerah pedesaan yang relatif belum
terpengaruh oleh arus modernisasi.
Pada saat ini pekerjaan sebagai karyawan kantor menjadi sumber
penghasilan utama dalam mencari nafkah. Setelah berkembangnya sistem industri
mengubah pola hidup manusia untuk tidak mengandalkan mata pencaharian hidupnya
dari subsistensi hasil produksi pertaniannya. Di dalam masyarakat industri,
seseorang mengandalkan pendidikan dan keterampilannya dalam mencari pekerjaan.
6.
Sistem Religi
Koentjaraningrat menyatakan bahwa asal mula permasalahan fungsi
religi dalam masyarakat adalah adanya pertanyaan mengapa manusia percaya kepada
adanya suatu kekuatan gaib atau supranatural yang dianggap lebih tinggi
daripada manusia dan mengapa manusia itu melakukan berbagai cara untuk
berkomunikasi dan mencari hubungan-hubungan dengan kekuatan-kekuatan
supranatural tersebut.
Sponsors
Link
Dalam usaha untuk memecahkan pertanyaan mendasar yang menjadi
penyebab lahirnya asal mula religi tersebut, para ilmuwan sosial berasumsi
bahwa religi suku-suku bangsa di luar Eropa adalah sisa dari bentuk-bentuk
religi kuno yang dianut oleh seluruh umat manusia pada zaman dahulu ketika
kebudayaan mereka masih primitif.
Artikel terkait:
7.
Kesenian
Perhatian ahli antropologi mengenai seni bermula dari penelitian
etnografi mengenai aktivitas kesenian suatu masyarakat tradisional. Deskripsi
yang dikumpulkan dalam penelitian tersebut berisi mengenai benda-benda atau
artefak yang memuat unsur seni, seperti patung, ukiran, dan hiasan. Penulisan
etnografi awal tentang unsur seni pada kebudayaan manusia lebih mengarah pada
teknikteknik dan proses pembuatan benda seni tersebut. Selain itu, deskripsi
etnografi awal tersebut juga meneliti perkembangan seni musik, seni tari, dan
seni drama dalam suatu masyarakat.
Berdasarkan jenisnya, seni rupa terdiri atas seni patung, seni
relief, seni ukir, seni lukis, dan seni rias. Seni musik terdiri atas seni
vokal dan instrumental, sedangkan seni sastra terdiri atas prosa dan puisi.
Selain itu, terdapat seni gerak dan seni tari, yakni seni yang dapat ditangkap
melalui indera pendengaran maupun penglihatan. Jenis seni tradisional adalah
wayang, ketoprak, tari, ludruk, dan lenong. Sedangkan seni modern adalah film,
lagu, dan koreografi.
28 NOVEMBER 2016
http://ilmuseni.com/seni-budaya/unsur-unsur-kebudayaan
Kelantan tak halang aktiviti kebudayaan
KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan tidak menghalang kegiatan kebudayaan
yang terdapat di negeri ini selagi tidak bertentangan dengan agama Islam.
Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Yakob berkata, kegiatan kebudayaan
seperti makyung dan wayang kulit boleh diteruskan sebagai produk pelancongan
jika persembahan itu mempunyai unsur mendidik rakyat dan tidak bercanggah
dengan ajaran Islam.
"Sebagai contoh wayang kulit, kita haramkan kerana mempunyai
unsur-unsur syirik, khayal dan pemujaan, tetapi apabila diberi kaedah baharu
yang boleh mendidik dan memberi pengajaran kepada rakyat, persembahan boleh
diteruskan sebagai satu budaya di negeri ini," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan
sambutan Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 di Lapangan Terbang Sultan Ismail
Petra, Pengkalan Chepa di sini, hari ini.
Sementara itu, Ahmad mahu semua pihak memberi perhatian terhadap
aspek kebersihan yang mempengaruhi tarikan pelancongan ke negeri ini.
"Kita cuba ubah sikap dan pemikiran masyarakat dengan
mengadakan kempen kebersihan selain meminta bantuan melalui agensi seperti
pihak berkuasa tempatan untuk menambah bilangan lori sampah yang melibatkan kos
RM6 juta," katanya.
Ahmad berkata, hubungan yang baik dengan kerajaan persekutuan juga
perlu untuk kebaikan rakyat dan bagi mencapai dasar kerajaan negeri iaitu
membangun bersama Islam.
Sementara itu, Pengarah Tourism Malaysia Cawangan Kelantan Nur Aida
Ismail berkata, sebanyak tiga produk pelancongan negeri ini akan menjadi
tarikan utama pelancong pada tahun ini.
"Kita tekankan tiga produk pelancongan iaitu warisan yang
terdapat di negeri ini, budaya dan membeli-belah. Semua produk ini sudah ada
cuma kita perhebatkan lagi dengan mengadakan aktiviti serta membuat
penambahbaikan," katanya.
Beliau berkata, pihaknya
menyasarkan enam juta pelancong melawat Kelantan pada tahun ini. - Bernama
http://www.sinarharian.com.my/kelantan-tak-halang-aktiviti-kebudayaan-1.236154
Seni budaya warisan negara
MAS ERMIEYATI SAMSUDIN
20 MEI 2017
SEPERTI bangsa lain di dunia, kita adalah
pewaris khazanah peninggalan nenek moyang. Khazanah Malaysia amat kaya dengan
seni budaya warisan, dan ini sinonim identiti Malaysia di persada dunia.
Seni budaya warisan merangkumi
adat, persuratan, seni halus, seni kraf serta pelbagai hasil kreatif kerja
tangan dan juga seni persembahan. Ternyata skopnya amat luas.
Khazanah yang tidak ternilai ini,
kini telah mendapat tempat di hati generasi pewaris bangsa. Selain itu,
cabang-cabang kesenian dan kebudayaan serta warisan kita telah menarik minat
dan perhatian pelancong, baik tempatan mahupun luar negara.
Kita dapat mengesan tingginya
minat pelancong terhadap warisan kita. Pada waktu petang ada sahaja bas-bas
yang membawa pelancong berhenti di hadapan Dataran Merdeka.
Mereka bergambar berlatar
belakangkan Bangunan Sultan Abdul Samad atau pun Muzium Tekstil, dan paling
tidak tiang bendera Malaysia yang tinggi di situ. Aksi itu menunjukkan
bahawa mereka kagum dan menyanjung tinggi khazanah warisan Malaysia.
Oleh yang demikian sebagai rakyat
Malaysia, kita sendiri mestilah menghormati dan berusaha memelihara, memulihara
serta melindunginya.
Syabas kepada Jabatan Warisan
Negara, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia kerana diberi
kepercayaan dalam memelihara, memulihara dan melindungi segala warisan
kebangsaan negara. Jabatan Warisan Negara begitu gigih dan peka serta
bersungguh-sungguh melaksanakan tugasnya.
Peranannya amat patut disanjung
tinggi. Tanpa usaha gigih Jabatan Warisan Negara, identiti budaya warisan
Malaysia mungkin akan hilang ditelan zaman.
Usaha Jabatan Warisan Negara
dalam membentuk dan melahirkan focal point tertentu bagi memberi kesedaran dan
juga untuk perkongsian maklumat yang berkaitan dengan warisan kebangsaan
amatlah penting. Generasi muda hari ini akan lebih celik ilmu mengenai warisan
kebangsaan.
Generasi Malaysia merupakan tiang
negara dan harapan bangsa yang mengharumkan serta mengangkat Malaysia ke
persada dunia. Khazanah warisan negara yang tidak ternilai kepada masyarakat
akan tersemat dalam diari, sehingga ke peringkat Unesco.
Malaysia bukan sahaja melahirkan
bijak pandai dalam bidang ekonomi, sains dan seumpamanya, malah sebuah negara
yang kaya dengan keindahan.
Sekarang kita perhatikan bidang
pantun dan nyanyian. Di sini, saya mengambil contoh negeri Melaka yang
bersejarah. Melaka sinonim dengan Dondang Sayang - suatu persembahan seni yang
bersifat dinamik.
Dalam nyanyian Dondang Sayang
kita menemukan pantun yang sesuai untuk pembinaan negara bangsa, serta jati
diri bangsa, dan seterusnya memajukan bangsa mengikut acuan sendiri. Pantun
yang terdapat dalam Dondang Sayang, apabila dilagukan dengan bersahaja
sebenarnya mempunyai unsur-unsur sindiran atau nasihat, sesekali humor yang
mempunyai matlamatnya tersendiri.
Pantun seperti yang berikut ini
memuatkan nasihat yang amat berguna kepada warga Malaysia.
Negeri Melaka negeri bersejarah,
Banyak peninggalan warisan
bangsa,
Rakyat Malaysia patut bermegah,
Bangga memartabatkan warisan
negara,
14 negeri kebanggaan Malaysia,
Memiliki warisan nenek moyang
kita,
Warisan tidak ketara warisan
negara,
Marilah bersama memeliharanya,
Kita sedar tentang pentingnya
penghayatan seni dan warisan, dan kita perlu mempertingkatkannya sebagai
sebahagian daripada agenda pembangunan negara. Seni dan warisan amat membantu
dalam usaha membina kesedaran terhadap sejarah.
Kita juga sedar bahawa masa depan
yang akan kita kongsi bersama perlu dirancang bersekali dengan penjagaan seni
dan warisan. Kesedaran tentang hal ini adalah benar, walaupun kegunaannya tidak
dapat dilihat dengan mata kasar. Sebahagian perkara budaya ialah hal dalaman,
bukan luaran. Seni budaya dapat membantu mempertingkatkan kualiti hidup rakyat.
http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/mas-ermieyati-samsudin/seni-budaya-warisan-negara-1.677484
Perarakan merdeka terap unsur ketenteraan
27 OGOS 2013
KUALA LUMPUR – Perarakan Hari Kemerdekaan ke-56 pada 31 Ogos ini
menjanjikan kelainan sejajar dengan tema sambutan 'Malaysiaku Berdaulat: Tanah
Tumpahnya Darahku', kata Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia
Datuk Seri Kamaruddin Siaraf hari ini.
“Apa yang menjadikan ia berbeza ialah kita akan banyak memaparkan
kelengkapan ketenteraan untuk ditunjukkan kepada rakyat dan dunia bahawa kita
bersedia mempertahankan negara dalam apa sahaja keadaan.
“Kalau dulu, kita banyak tekankan kepada unsur-unsur kebudayaan dan
persefahaman, tahun ini kita tekankan semangat patriotisme...bahawa Malaysia
adalah sebuah negara berdaulat dan kita bersedia mempertahankan negara hingga
ke titisan darah terakhir,” katanya.
Kamaruddin, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sambutan Hari
Kemerdekaan ke-56 dan Sambutan Hari Malaysia ke-50, menyatakan demikian dalam
rancangan Malaysia Hari Ini, TV3 pagi ini.
Beliau berkata acara sambutan Hari Kemerdekaan itu juga akan
mempunyai komponen perbarisan anggota keselamatan negara mengandungi lebih
16,000 peserta selain bacaan Rukun Negara oleh 56 anak muda mewakili ‘Generasi
Y’serta formasi padang di Dataran Merdeka.
Pada malam sebelumnya, acara Ambang Merdeka akan diadakan di Pusat
Maritim Putrajaya bersempena dengan pertandingan bunga api antarabangsa
Putrajaya.
“Pada malam itu, kita akan lihat bunga api dan persembahan konsert
penghibur tanah air yang ternama di mana Perdana Menteri akan hadir untuk
sama-sama membuat kiraan detik hari Merdeka,” katanya.
Acara lain yang diatur termasuk kempen Kibarkan Jalur Gemilang yang
dilancarkan Datuk Seri Najib Tun Razak di Sungai Petani pada 16 Ogos lepas dan
Konsert “Unity dan Harmony” antara Malaysia dan Indonesia di Dataran Merdeka
dua malam lepas.
Katanya banyak lagi program peringkat negeri diatur untuk
meningkatkan semangat kecintaan kepada negara seperti pertandingan Pidato
Kemerdekaan, menghias bangunan kediaman dan perniagaan serta pertandingan klip
video bagaimana rakyat Malaysia menyambut kemerdekaan.
“Sambutan ini semua untuk mengingatkan kepada rakyat bahawa
kemerdekaan ini tidak datang bergolek, pipis tidak datang melayang, ia datang
melalui perjuangan yang harus kita jaga dan dipukuk untuk memastikan kita terus
merdeka sampai bila-bila,” katanya.
Bagi sambutan Hari Malaysia, Kamaruddin berkata sambutan kali ini
adalah istimewa kerana ia Jubli Emas yang akan disambut di Kuching pada sebelah
pagi dan Kota Kinabalu pada sebelah malam, hari yang sama 16 Sept ini.
”Tak pernah kita buat serentak...biasanya kita selang-seli sambutan
tahunan antara Kuching dan Kota Kinabalu,” katanya.
Acara sambutan di Kuching akan dihadiri Yang di-Pertuan Agong
Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah manakala di Kota Kinabalu oleh perdana
menteri.
“Di Kuching akan ada regatta Sungai Sarawak pada malam 15 Sept yang
akan mempunyai perarakan kapal berhias,” katanya. - Bernama
http://www.sinarharian.com.my/politik/perarakan-merdeka-terap-unsur-ketenteraan-1.196032
No comments:
Post a Comment