Thursday, 24 August 2017

KERJA KURUS (KEPENTINGAN MEMPERTAHANKAN UNSUR-UNSUR KEBUDAYAAN)

Kepentingan Mempertahankan Unsur Kebudayaan

 

 

Perkasa budaya bangsa





Nurul Husna Mahmud
nurul_husna@hmetro.com.my

Seorang pahlawan mengenakan persalinan serba hitam menumpaskan sekumpulan samseng lengkap bersenjata hanya menggunakan gerak silat satu gimik menarik dipertontonkan ketika pembukaan Kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak Hanafi Kali Ke-20 baru-baru ini.
Malah setiap kali adegan hayunan golok penyerang berjaya dipatahkan pesilat, sorakan gemuruh pengunjung mahupun peserta kejohanan memenuhi ruang Dewan Raja Muda Musa, Shah Alam, yang menjadi lokasi rasmi kejohanan berkenaan.
Bagi 2017, Persatuan Seni Silat Cekak Hanafi Cawangan Negeri Selangor diberi tanggungjawab menjadi tuan rumah kejohanan peringkat kebangsaan membabitkan persatuan silat itu.
Penganjuran kali ke-20 membabitkan temasya silat itu menerima penyertaan 663 peserta dari 27 cawangan seluruh negara bagi peringkat sekolah dan universiti.
Menurut Penaung merangkap Guru Utama Silat Cekak Hanafi Marwi Latiff, silat cekak tradisi ini menekankan nilai memperkasakan budaya bangsa seiring dengan misi pengasasnya Almarhum Ustaz Hanafi Ahmad.
“Saya berpandangan Silat Cekak Hanafi ini antara seni mempertahankan diri Melayu menitikberatkan hal jati diri bangsa selain menerapkan nilai murni terutama mengenai semangat perjuangan.
“Meskipun kami pesilat Melayu sedia maklum dengan kebanjiran seni mempertahankan diri luar yang mempunyai pengikut dalam kalangan muda, gerak Silat Cekak Hanafi masih relevan.
“Buktinya penganjuran setiap tahun, penyertaan peserta dari seluruh negara memberangsangkan malah adanya pimpinan muda seperti Nor Azlan Shah Abdul Gaffor saya percaya silat ini berkembang kepada generasi muda,” katanya.
Katanya, seni silat ini tidak mempunyai saduran mistik dalam buah seninya membuatkan ajarannya diterima baik peringkat sekolah mahupun universiti.
“Dalam pengajaran silat, kami muatkan pengisian seiring dengan ajaran Islam seperti akidah, adab mahupun akhlak.
“Tiada amalan pelik ataupun mistik diamalkan seperti ilmu kebal, ghaib dan sebagainya. Malah saya sentiasa ingatkan anak murid mahupun tenaga pengajar agar menekankan aspek semua kekuatan ataupun kebaikan datang daripada Allah,” katanya.
Pesilat muda dari Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) Ridwan Syawal Erizon mengakui sepanjang pembabitannya sejak empat tahun lalu, tiada gerakan mahupun amalan dalam silat ini menyimpang daripada ajaran Islam.
“Dulu tidak dinafikan pernah juga dengar kata orang kalau ilmu silat ini penuh dengan unsur mistik mahupun ajaran sesat. Tetapi sejak saya mengenali silat ini di awal pengajian di KUIS, saya dapati ia tidak mempunyai unsur bertentangan agama.
“Sebaliknya setiap ajaran mahupun pengisian menekankan mengenai kebergantungan kepada pencipta dan mengenai tanggungjawab sebagai Muslim baik menerusi mempersiapkan diri dengan ilmu manfaat iaitu mempertahankan diri untuk perlindungan,” katanya.
Dalam temasya terbabit Ridwan dilihat sebagai pesilat harapan apabila muncul sebagai pesilat terbaik tahun lalu.
Katanya dalam kejohanan kali ini dia menyertai dua kategori iaitu kategori khas berkumpulan dan kategori serangan kaki.
Untuk kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak Hanafi Kali Ke-20, lapan kategori dipertandingkan iaitu Menangkis Serangan Pisau, Menangkis Serangan Kaki, Menangkis Serangan Tongkat, Kategori Umum, Persembahan Atas Papan Sekeping, Adegan Praktikal Berkonsepkan Cegah Jenayah, Senaman Asas Wajadiri dan Enam Buah Kreatif serta Kategori Khas.
Manakala ketua pasukan Universiti Teknologi Petronas (UTP) Perak, Shafiq Mohd Nizam tidak menafikan kejohanan ini antara temasya terbesar wajib disertai pasukannya. Namun begitu debaran tetap ada apabila berdepan dengan pasukan kuat serta muka baru.
“Kejohanan kali ini, saya bertanding dalam empat kategori dan tidak dinafikan tanggungawab digalas besar. Jadi sebulan mendekati temasya ini saya dan pasukan membuat latihan intensif memperkemaskan persembahan
“Walaupun setiap tahun kami akan menyertai pertandingan ini tetapi pengalaman serta lawan setiap tahun berbeza begitu juga skil dipersembahkan. Saya dan ahli pasukan memandang serius setiap lawan yang ada.
“Kami berusaha memaparkan persembahan cemerlang dengan harapan kami dilihat pasukan setanding selain mengharumkan nama IPT,” katanya turut memaklumkan pasukannya berjaya membawa pulang emas dan enam gangsa.
Menyentuh sokongan keluarga, kata Shafiq hal itu tidak pernah timbul kerana aktiviti mempertahankan diri ini tidak membebankan jadual pembelajaran.
“Kelas silat biasanya diadakan di luar waktu pembelajaran. Setidak-tidaknya terbabit dalam seni persilatan saya dapat menjaga kesihatan diri dan mental kerana kegiatan luar ini membantu mengurangkan stres,” katanya.
Sementara itu wakil Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kosas, Syahidah Sarkini, berkata silat membantu membentuk peribadi sihat.
“Saya minat silat kerana ‘buahnya’ cantik selain sesuai dikuasai wanita. Biarpun gerak langkah lincah, namun masih ada tertib atas faktor seni silat mempunyai disiplin atau rutin tertentu mesti dipatuhi. Contohnya dalam pertandingan, pesilat seperti kami dinilai seawal tertib masuk gelanggang sehinggalah selesai.
“Ini menunjukkan silat bukanlah aktiviti tiada manfaat sebaliknya sesuai buat anak muda sekarang mengasuh diri lebih berdisiplin selain sifat rendah diri,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 30 April 2017 @ 5:14 AM


https://www.hmetro.com.my/node/225497













11 Unsur Unsur Kebudayaan Untuk Kehidupan
Sponsors Link
Kebudayaan dalam kehidupan sehari-hari biasa diidentikan dengan kesenian, walaupun sebenarnya kesenian seperti seni tari, seni musik, seni sastra, seni rupa, dan lanin-lain adalah merupakan bagian dari kebudayaan itu sendiri. Kebudayaan secara terus-menerus akan berkembang dengan cara turun temurun dari generasi ke generasi dan akan hidup sepanjang zaman. Jadi dapat diartikan bahwa kebudayaan adalah hasil karya, rasa, dan cipta dari masyarakat yang diwariskan secara turun temurun dari generasi ke generasi.
ads
Kebudayaan hidup beriringan dengan masyarakat sebagai suatu tata cara dan kebiasaan yang tidak bisa dipisahkan dalam kehidupan, kebudayaan sangat berguna bagi manusia untuk melindungi diri terhadap alam, mengatur hubungan yang terjadi antar manusia dan sebagai fasilitas dari segala perasaan yang dimiliki oleh manusia.
Artikel terkait:
·         budaya indonesia yang mendunia
·         kebudayaan jawa
·         kebudayaan sunda
Membahas tentang kebudayaan, ada beberapa unsur dalam kebudayaan yang harus diketahui, sebagian ahli merumuskan unsur-unsur yang terdapat dalam kebudayaan daintaranya adalah sebagai berikut.
·         Unsur-unsur kebudayaan menurut Melville J. Herskovits
Melville J. Herskovits merumuskan bahwa ada 4 unsur pokok dari kebudayaan, yaitu:
1.      Alat-alat ekonomi
2.      Sistem ekonomi
3.      Keluarga
4.      Kekuasaan politik
·         Unsur-unsur kebudayaan menurut Bronislaw Malinowski
Bronislaw Malinowski yang merupakan seorang pelopor teori fungsional dalam antropologi menyebutkan bahwa unsur-unsur kebudayaan yang pokok terdiri dari:
1.      Sistem norma yang memungkinkan kerja sama antara para anggota masyarakat didalam upaya menguasai alam sekelilingnya.
2.      Organisasi ekonomi
3.      Alat-alat atau lembaga atau petugas pendidikan, yang jika diperhatikan lagi berhubungan karena keluarga sendiri adalah lembaga pendidikan yang paling utama.
4.      Organisasi kekuatan
Beberapa macam unsur-unsur dari kebudayaan digunakan untuk kepentingan ilmiah dan analisisnya diklasifikasikan kedalam unsur-unsur kebudayaan yang pokok besar, hal ini menunjukan bahwa unsur-unsur kebudayaan bersifat universal, yang artinya unsur kebudayaan dapat dijumpai pada setiap kebudayaan dimanapun.
Menurut Bronislaw Malinowski dalam rangka kebudayaan sebagai keseluruhan, tidak terdapat suatu unsur kebudayaan yang tidak mempunyai kegunaan yang tepat atau cocok. Apabila ada unsur kebudayaan yang kehilangan fungsinya maka unsur tersebut akan hilang dengan sendirinya. Kebiasan kebiasaan, dorongan, tanggapan yang didapat dari belajar serta dasar-dasar organisasi harus diatur dengan sedemikian rupa sehingga memungkinkan pemuasan kebutuhan pokok-pokok manusia.
·         Unsur-unsur kebudayaan menurut Kluckhon
Menurut Kluchon dalam karyanya yang berjudul Universal Categories of Culture menyebutkan ada 7 unsur kebudayaan yang dianggap sebagai cultural universal, yaitu:
1.      Peralatan dan perlengkapan hidup manusia, misalnya pakaian, perumahan, alat-alat rumah tangga, senjata, alat-alat produksi, dan sebagainya.
2.      Mata pencaharian, yaitu mata pencaharian hidup dan sistem-sistem ekonomi misalnya pertanian, peternakan, sistem produksi, sistem distribusi dan lain sebagainya.
3.      Sistem kemasyarakatan, seperti sistem hukum, organisasi, politik, sistem perkawinan dan lain sebagainya.
4.      Bahasa, mencakup bahasa baik sscara lisan maupun tulisan.
5.      Kesenian, seperti seni rupa, seni musik, seni tari, dan lain sebagainya.
6.      Sistem pengetahuan.
7.      Sistem religi atau sistem kepercayaan.
Sponsors Link


·         Unsur unsur kebudayaan menurut Koentaraningrat
Menurut Koentjaraningrat, istilah universal menunjukkan bahwa unsur-unsur kebudayaan bersifat universal dan dapat ditemukan di dalam kebudayaan semua bangsa yang tersebar di berbagai penjuru dunia. Ada 7 unsur dari kebudayaa yaitu
1.      Sistem bahasa
Menurut Koentjaraningrat, unsur bahasa atau sistem perlambangan manusia secara lisan maupun tertulis untuk berkomunikasi adalah deskripsi tentang ciri-ciri terpenting dari bahasa yang diucapkan oleh suku bangsa yang bersangkutan beserta variasivariasi dari bahasa itu. Ciri-ciri menonjol dari bahasa suku bangsa tersebut dapat diuraikan dengan cara membandingkannya dalam klasifikasi bahasa-bahasa sedunia pada rumpun, subrumpun, keluarga dan subkeluarga.
Artikel terkait:
·         seni sastra jawa
·         seni sastra sumbawa
·         seni sastra peninggalan islam
Menurut Koentjaraningrat menentukan batas daerah penyebaran suatu bahasa tidak mudah karena daerah perbatasan tempat tinggal individu merupakan tempat yang sangat intensif dalam berinteraksi sehingga proses saling memengaruhi perkembangan bahasa sering terjadi.
2.      Sistem Pengetahuan
Sistem pengetahuan dalam kultural universal berkaitan dengan sistem peralatan hidup dan teknologi karena sistem pengetahuan bersifat abstrak dan berwujud di dalam ide manusia. Sistem pengetahuan sangat luas batasannya karena mencakup pengetahuan manusia tentang berbagai unsur yang digunakan dalam kehidupannya.
Masyarakat pedesaan yang hidup dari bertani akan memiliki sistem kalender pertanian tradisional yang disebut system pranatamangsa yang sejak dahulu telah digunakan oleh nenek moyang untuk menjalankan aktivitas pertaniannya. Menurut Marsono, pranatamangsa dalam masyarakat Jawa sudah digunakan sejak lebih dari 2000 tahun yang lalu. Sistem pranatamangsa digunakan untuk menentukan kaitan antara tingkat curah hujan dengan kemarau.
Melalui sistem ini para petani akan mengetahui kapan saat mulai mengolah tanah, saat menanam, dan saat memanen hasil pertaniannya karena semua aktivitas pertaniannya didasarkan pada siklus peristiwa alam. Sedangkan Masyarakat daerah pesisir pantai yang bekerja sebagai nelayan menggantungkan hidupnya dari laut sehingga mereka harus mengetahui kondisi laut untuk menentukan saat yang baik untuk menangkap ikan di laut. Pengetahuan tentang kondisi laut tersebut diperoleh melalui tanda-tanda atau letak gugusan bintang di langit.
Banyak suku bangsa yang tidak dapat bertahan hidup apabila mereka tidak mengetahui dengan teliti pada musim-musim apa berbagai jenis ikan pindah ke hulu sungai. Selain itu, manusia tidak dapat membuat alat-alat apabila tidak mengetahui dengan teliti ciriciri bahan mentah yang mereka pakai untuk membuat alat-alat tersebut. Tiap kebudayaan selalu mempunyai suatu himpunan pengetahuan tentang alam, tumbuh-tumbuhan, binatang, benda, dan manusia yang ada di sekitarnya. Menurut Koentjaraningrat, setiap suku bangsa di dunia memiliki pengetahuan mengenai, antara lain:
·         alam sekitarnya
·         tumbuhan yang tumbuh di sekitar daerah tempat tinggalnya
·         binatang yang hidup di daerah tempat tinggalnya
·         zat-zat, bahan mentah, dan benda-benda dalam lingkungannya
·         tubuh manusia
·         sifat-sifat dan tingkah laku manusia
·         ruang dan waktu.
3.      Sistem Kekerabatan dan Organisasi Sosial
Unsur budaya berupa sistem kekerabatan dan organisasi social merupakan usaha antropologi untuk memahami bagaimana manusia membentuk masyarakat melalui berbagai kelompok sosial. Menurut Koentjaraningrat tiap kelompok masyarakat kehidupannya diatur oleh adat istiadat dan aturan-aturan mengenai berbagai macam kesatuan di dalam lingkungan di mana dia hidup dan bergaul dari hari ke hari. Kesatuan sosial yang paling dekat dan dasar adalah kerabatnya, yaitu keluarga inti yang dekat dan kerabat yang lain. Selanjutnya, manusia akan digolongkan ke dalam tingkatantingkatan lokalitas geografis untuk membentuk organisasi social dalam kehidupannya.
Kekerabatan berkaitan dengan pengertian tentang perkawinan dalam suatu masyarakat karena perkawinan merupakan inti atau dasar pembentukan suatu komunitas atau organisasi sosial.
4.      Sistem Peralatan Hidup dan Teknologi
Manusia selalu berusaha untuk mempertahankan hidupnya sehingga mereka akan selalu membuat peralatan atau benda-benda tersebut. Perhatian awal para antropolog dalam memahami kebudayaan manusia berdasarkan unsur teknologi yang dipakai suatu masyarakat berupa benda-benda yang dijadikan sebagai peralatan hidup dengan bentuk dan teknologi yang masih sederhana. Dengan demikian, bahasan tentang unsur kebudayaan yang termasuk dalam peralatan hidup dan teknologi merupakan bahasan kebudayaan fisik.
5.      Sistem Ekonomi/Mata Pencaharian Hidup
Mata pencaharian atau aktivitas ekonomi suatu masyarakat menjadi fokus kajian penting etnografi. Penelitian etnografi mengenai sistem mata pencaharian mengkaji bagaimana cara mata pencaharian suatu kelompok masyarakat atau sistem perekonomian mereka untuk mencukupi kebutuhan hidupnya. Sistem ekonomi pada masyarakat tradisional, antara lain:
·         berburu dan meramu
·         beternak
·         bercocok tanam di ladang
·         menangkap ikan
·         bercocok tanam menetap dengan sistem irigasi.
Pada saat ini hanya sedikit sistem mata pencaharian atau ekonomi suatu masyarakat yang berbasiskan pada sektor pertanian. Artinya, pengelolaan sumber daya alam secara langsung untuk memenuhi kebutuhan hidup manusia dalam sektor pertanian hanya bisa ditemukan di daerah pedesaan yang relatif belum terpengaruh oleh arus modernisasi.
Pada saat ini pekerjaan sebagai karyawan kantor menjadi sumber penghasilan utama dalam mencari nafkah. Setelah berkembangnya sistem industri mengubah pola hidup manusia untuk tidak mengandalkan mata pencaharian hidupnya dari subsistensi hasil produksi pertaniannya. Di dalam masyarakat industri, seseorang mengandalkan pendidikan dan keterampilannya dalam mencari pekerjaan.
6.      Sistem Religi
Koentjaraningrat menyatakan bahwa asal mula permasalahan fungsi religi dalam masyarakat adalah adanya pertanyaan mengapa manusia percaya kepada adanya suatu kekuatan gaib atau supranatural yang dianggap lebih tinggi daripada manusia dan mengapa manusia itu melakukan berbagai cara untuk berkomunikasi dan mencari hubungan-hubungan dengan kekuatan-kekuatan supranatural tersebut.
Sponsors Link

Dalam usaha untuk memecahkan pertanyaan mendasar yang menjadi penyebab lahirnya asal mula religi tersebut, para ilmuwan sosial berasumsi bahwa religi suku-suku bangsa di luar Eropa adalah sisa dari bentuk-bentuk religi kuno yang dianut oleh seluruh umat manusia pada zaman dahulu ketika kebudayaan mereka masih primitif.
Artikel terkait:
·         kebudayaan batak
·         kebudayaan nusa tenggara timur
·         kebudayaan nanggroe aceh
·         kebudayaan minangkabau
7.      Kesenian
Perhatian ahli antropologi mengenai seni bermula dari penelitian etnografi mengenai aktivitas kesenian suatu masyarakat tradisional. Deskripsi yang dikumpulkan dalam penelitian tersebut berisi mengenai benda-benda atau artefak yang memuat unsur seni, seperti patung, ukiran, dan hiasan. Penulisan etnografi awal tentang unsur seni pada kebudayaan manusia lebih mengarah pada teknikteknik dan proses pembuatan benda seni tersebut. Selain itu, deskripsi etnografi awal tersebut juga meneliti perkembangan seni musik, seni tari, dan seni drama dalam suatu masyarakat.
Berdasarkan jenisnya, seni rupa terdiri atas seni patung, seni relief, seni ukir, seni lukis, dan seni rias. Seni musik terdiri atas seni vokal dan instrumental, sedangkan seni sastra terdiri atas prosa dan puisi. Selain itu, terdapat seni gerak dan seni tari, yakni seni yang dapat ditangkap melalui indera pendengaran maupun penglihatan. Jenis seni tradisional adalah wayang, ketoprak, tari, ludruk, dan lenong. Sedangkan seni modern adalah film, lagu, dan koreografi.
28 NOVEMBER 2016
http://ilmuseni.com/seni-budaya/unsur-unsur-kebudayaan

























Kelantan tak halang aktiviti kebudayaan

KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan tidak menghalang kegiatan kebudayaan yang terdapat di negeri ini selagi tidak bertentangan dengan agama Islam.

Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Yakob berkata, kegiatan kebudayaan seperti makyung dan wayang kulit boleh diteruskan sebagai produk pelancongan jika persembahan itu mempunyai unsur mendidik rakyat dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam.
       
"Sebagai contoh wayang kulit, kita haramkan kerana mempunyai unsur-unsur syirik, khayal dan pemujaan, tetapi apabila diberi kaedah baharu yang boleh mendidik dan memberi pengajaran kepada rakyat, persembahan boleh diteruskan sebagai satu budaya di negeri ini," katanya.
       
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa di sini, hari ini.
       
Sementara itu, Ahmad mahu semua pihak memberi perhatian terhadap aspek kebersihan yang mempengaruhi tarikan pelancongan ke negeri ini.

"Kita cuba ubah sikap dan pemikiran masyarakat dengan mengadakan kempen kebersihan selain meminta bantuan melalui agensi seperti pihak berkuasa tempatan untuk menambah bilangan lori sampah yang melibatkan kos RM6 juta," katanya.
       
Ahmad berkata, hubungan yang baik dengan kerajaan persekutuan juga perlu untuk kebaikan rakyat dan bagi mencapai dasar kerajaan negeri iaitu membangun bersama Islam.
       
Sementara itu, Pengarah Tourism Malaysia Cawangan Kelantan Nur Aida Ismail berkata, sebanyak tiga produk pelancongan negeri ini akan menjadi tarikan utama pelancong pada tahun ini.
       
"Kita tekankan tiga produk pelancongan iaitu warisan yang terdapat di negeri ini, budaya dan membeli-belah. Semua produk ini sudah ada cuma kita perhebatkan lagi dengan mengadakan aktiviti serta membuat penambahbaikan," katanya.
       
Beliau berkata,  pihaknya menyasarkan enam juta pelancong melawat Kelantan pada tahun ini. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/kelantan-tak-halang-aktiviti-kebudayaan-1.236154












Seni budaya warisan negara
MAS ERMIEYATI SAMSUDIN
20 MEI 2017


SEPERTI bangsa lain di dunia, kita adalah pewaris khazanah peninggalan nenek moyang. Khazanah Malaysia amat kaya dengan seni budaya warisan, dan ini sinonim identiti Malaysia di persada dunia.
Seni budaya warisan merangkumi adat, persuratan, seni halus, seni kraf serta pelbagai hasil kreatif kerja tangan dan juga seni persembahan. Ternyata skopnya amat luas. 
Khazanah yang tidak ternilai ini, kini telah mendapat tempat di hati generasi pewaris bangsa. Selain itu, cabang-cabang kesenian dan kebudayaan serta warisan kita telah menarik minat dan perhatian pelancong, baik tempatan mahupun luar negara. 
Kita dapat mengesan tingginya minat pelancong terhadap warisan kita. Pada waktu petang ada sahaja bas-bas yang membawa pelancong berhenti di hadapan Dataran Merdeka.
Mereka bergambar berlatar belakangkan Bangunan Sultan Abdul Samad atau pun Muzium Tekstil, dan paling tidak  tiang bendera Malaysia yang tinggi di situ. Aksi itu menunjukkan bahawa mereka kagum dan menyanjung tinggi khazanah warisan Malaysia.
Oleh yang demikian sebagai rakyat Malaysia, kita sendiri mestilah menghormati dan berusaha memelihara, memulihara serta melindunginya.  
Syabas kepada Jabatan Warisan Negara, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia kerana diberi kepercayaan dalam memelihara, memulihara dan melindungi segala warisan kebangsaan negara. Jabatan Warisan Negara begitu gigih dan peka serta bersungguh-sungguh melaksanakan tugasnya.
Peranannya amat patut disanjung tinggi. Tanpa usaha gigih Jabatan Warisan Negara, identiti budaya warisan Malaysia mungkin akan hilang ditelan zaman.
Usaha Jabatan Warisan Negara dalam membentuk dan melahirkan focal point tertentu bagi memberi kesedaran dan juga untuk perkongsian maklumat yang berkaitan dengan warisan kebangsaan amatlah penting. Generasi muda hari ini akan lebih celik ilmu mengenai warisan kebangsaan.
Generasi Malaysia merupakan tiang negara dan harapan bangsa yang mengharumkan serta mengangkat Malaysia ke persada dunia. Khazanah warisan negara yang tidak ternilai kepada masyarakat akan tersemat dalam diari, sehingga ke peringkat Unesco. 
Malaysia bukan sahaja melahirkan bijak pandai dalam bidang ekonomi, sains dan seumpamanya, malah sebuah negara yang kaya dengan keindahan.
Sekarang kita perhatikan bidang pantun dan nyanyian. Di sini, saya mengambil contoh negeri Melaka yang bersejarah. Melaka sinonim dengan Dondang Sayang - suatu persembahan seni yang bersifat dinamik. 
Dalam nyanyian Dondang Sayang kita menemukan pantun yang sesuai untuk pembinaan negara bangsa, serta jati diri bangsa, dan seterusnya memajukan bangsa mengikut acuan sendiri. Pantun yang terdapat dalam Dondang Sayang, apabila dilagukan dengan bersahaja sebenarnya mempunyai unsur-unsur sindiran atau nasihat, sesekali humor yang mempunyai matlamatnya tersendiri. 
Pantun seperti yang berikut ini memuatkan nasihat yang amat berguna kepada warga Malaysia.  
Negeri Melaka negeri bersejarah,
Banyak peninggalan warisan bangsa,
Rakyat Malaysia patut bermegah,
Bangga memartabatkan warisan negara,
14 negeri kebanggaan Malaysia,
Memiliki warisan nenek moyang kita,
Warisan tidak ketara warisan negara,
Marilah bersama memeliharanya,
Kita sedar tentang pentingnya penghayatan seni dan warisan, dan kita perlu mempertingkatkannya sebagai sebahagian daripada agenda pembangunan negara. Seni dan warisan amat membantu dalam usaha membina kesedaran terhadap sejarah. 
Kita juga sedar bahawa masa depan yang akan kita kongsi bersama perlu dirancang bersekali dengan penjagaan seni dan warisan. Kesedaran tentang hal ini adalah benar, walaupun kegunaannya tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Sebahagian perkara budaya ialah hal dalaman, bukan luaran. Seni budaya dapat membantu mempertingkatkan kualiti hidup rakyat.
http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/mas-ermieyati-samsudin/seni-budaya-warisan-negara-1.677484







Perarakan merdeka terap unsur ketenteraan
27 OGOS 2013

KUALA LUMPUR – Perarakan Hari Kemerdekaan ke-56 pada 31 Ogos ini menjanjikan kelainan sejajar dengan tema sambutan 'Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku', kata Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Kamaruddin Siaraf hari ini.
   
“Apa yang menjadikan ia berbeza ialah kita akan banyak memaparkan kelengkapan ketenteraan untuk ditunjukkan kepada rakyat dan dunia bahawa kita bersedia mempertahankan negara dalam apa sahaja keadaan.
   
“Kalau dulu, kita banyak tekankan kepada unsur-unsur kebudayaan dan persefahaman, tahun ini kita tekankan semangat patriotisme...bahawa Malaysia adalah sebuah negara berdaulat dan kita bersedia mempertahankan negara hingga ke titisan darah terakhir,” katanya.
   
Kamaruddin, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 dan Sambutan Hari Malaysia ke-50, menyatakan demikian dalam rancangan Malaysia Hari Ini, TV3 pagi ini.   

Beliau berkata acara sambutan Hari Kemerdekaan itu juga akan mempunyai komponen perbarisan anggota keselamatan negara mengandungi lebih 16,000 peserta selain bacaan Rukun Negara oleh 56 anak muda mewakili ‘Generasi Y’serta formasi padang di Dataran Merdeka.
     
Pada malam sebelumnya, acara Ambang Merdeka akan diadakan di Pusat Maritim Putrajaya bersempena dengan pertandingan bunga api antarabangsa Putrajaya.
   
“Pada malam itu, kita akan lihat bunga api dan persembahan konsert penghibur tanah air yang ternama di mana Perdana Menteri akan hadir untuk sama-sama membuat kiraan detik hari Merdeka,” katanya.
   
Acara lain yang diatur termasuk kempen Kibarkan Jalur Gemilang yang dilancarkan Datuk Seri Najib Tun Razak di Sungai Petani pada 16 Ogos lepas dan Konsert “Unity dan Harmony” antara Malaysia dan Indonesia di Dataran Merdeka dua malam lepas.
   
Katanya banyak lagi program peringkat negeri diatur untuk meningkatkan semangat kecintaan kepada negara seperti pertandingan Pidato Kemerdekaan, menghias bangunan kediaman dan perniagaan serta pertandingan klip video bagaimana rakyat Malaysia menyambut kemerdekaan.
   
“Sambutan ini semua untuk mengingatkan kepada rakyat bahawa kemerdekaan ini tidak datang bergolek, pipis tidak datang melayang, ia datang melalui perjuangan yang harus kita jaga dan dipukuk untuk memastikan kita terus merdeka sampai bila-bila,” katanya.
    
Bagi sambutan Hari Malaysia, Kamaruddin berkata sambutan kali ini adalah istimewa kerana ia Jubli Emas yang akan disambut di Kuching pada sebelah pagi dan Kota Kinabalu pada sebelah malam, hari yang sama 16 Sept ini.
   
”Tak pernah kita buat serentak...biasanya kita selang-seli sambutan tahunan antara Kuching dan Kota Kinabalu,” katanya.
   
Acara sambutan di Kuching akan dihadiri Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah manakala di Kota Kinabalu oleh perdana menteri.
   
“Di Kuching akan ada regatta Sungai Sarawak pada malam 15 Sept yang akan mempunyai perarakan kapal berhias,” katanya. - Bernama


http://www.sinarharian.com.my/politik/perarakan-merdeka-terap-unsur-ketenteraan-1.196032

No comments:

Post a Comment